Bekkenfysiotherapie Oedeemtherapie

Bekkenfysiotherapie
Fysiotherapie bij bekkenbodem- en bekkenklachten.
De bekkenbodem werkt niet zoals het hoort te werken. Dit kan betekenen dat er een tekort aan spierkracht is, een onvoldoende bestuurbaarheid van de bekkenbodemspieren of juist een teveel aan spierspanning in de bekkenbodem. Omdat het functioneren van de bekkenbodemspieren van invloed is op de het functioneren van de blaas, de endeldarm en de baarmoeder (waaronder ook seksuele functies) kan dit leiden tot verschillende klachten zoals;
• ongewild verlies van urine en/of ontlasting en windjes
• niet te onderdrukken aandrang om te plassen en/of te ontlasten
• moeite met uitplassen en/of ontlasten
• een verzakkingsgevoel van blaas, baarmoeder of darmen
• pijn in de onderbuik, rond de anus of de geslachtsdelen
• pijn bij gemeenschap, als de klachten samenhangen met de bekkenbodem (soms met erectiestoornissen)
• fysiotherapeutische begeleiding bij operaties in de onderbuik
Door middel van fysiotherapie kunnen we ervoor zorgen dat de bekkenbodemspieren versterkt worden of het juiste spanningsniveau krijgen. Daarnaast is blaastraining ook een essentieel onderdeel bij teveel drang incontinentie.

Bekkenklachten (peri/postpartum)
Peri/postpartum wil zeggen; voor, tijdens de zwangerschap en na de bevalling.
Veel vrouwen hebben tijdens hun zwangerschap al pijnklachten van en rond hun bekken, de lage rug en soms benen. Deze klachten staan onder invloed van bewegen en belasten. Vaak verdwijnen de klachten na de bevalling, maar soms blijven klachten langdurig bestaan. Dat kan variëren van pijnklachten vlak voor en tijdens de menstruatie tot dagelijks aanhoudende pijnklachten.

Deze klachten worden ook wel peri/postpartum bekkenpijnsyndroom, bekkeninstabiliteit of symfysiolyse genoemd. Tijdens de zwangerschap verweken de banden van het bekken, waardoor het bekken minder stevig ofwel instabiel wordt. Deze verweking is nodig omdat de baby tijdens de geboorte de bekkenring moet kunnen passeren. Deze verweking is dan ook een heel natuurlijk verschijnsel dat bij iedere zwangere optreedt! Soms veroorzaakt dit echter instabiliteitsklachten met bijbehorende beperkingen.

Wanneer deze klachten zich tijdens de zwangerschap openbaren, houdt er dan rekening mee dat de belastbaarheid van het bekken verminderd is. Meer rustpauzes en vermijdt zware belasting. Indien pijnklachten aanhouden, zoek dan contact met de fysiotherapeut voor de juiste begeleiding.

PRIVACY VERKLARING